Undervisning på højbjerg musikskole

GUITAR - KLAVER - SANG - UKULELE - e-MUSIK - Trommer

-Lektionerne er privatundervisning, som foregår én-til-en med en varighed på 30 minutter eller 2 x 30 minutter.

-Holdundervisning er muligt: Minimum 2 elever højest 4 pr. hold.

-Her på skolen tages der altid direkte udgangspunkt i elevens niveau, behov og ønsker, hvilket vi gør i alle tilbydende discipliner.

-Efter endt lektion, modtager eleven en videogennemgang af materialet, så eleven dermed har let adgang til at øve hjemme.

Guitar

Guitarundervisningen består for begyndere i at lære at sidde korrekt med en guitar, så eleven undgår usunde siddevaner. Der læres i at forstå instrumentets struktur, guitarens forskellige dele og opbygning, samt at holde et guitarplekter korrekt.

Udover den nødvendige basale viden, undervises der naturligvis i at lære at spille på guitaren. Akkordgreb, strumhånden, improvisation, rytmik, solospil, diverse spilleteknikker og øvning. Vi arbejder på at videreføre en komplet forståelse af instrumentet til eleven. Det er vores klare overbevisning at det resulterer i større motivation og tryghed ved instrumentet, hvis der sideløbende arbejdes på at forstå teorien bagved instrumentet.

Klaver

Klaverundervisning spænder ligesom de andre discipliner bredt. Der er flere forskellige fokuspunkter, hvilket vurderes i samarbejde mellem elev og lære, hvad der skal være fokus. En begynderelev vil i starten lære at færdes på et klaver. Hvad hedder tonerne, hvordan opbygges en akkord, hvordan placeres hænder og fingre korrekt mm.

Undervisning i klaver er som alle vores andre tilbydende discipliner for alle aldre og niveauer. For de øvede elever er der ligetil mange aspekter af undervisningen heriblandt solospil,udvidede akkorder,progressioner,omvendinger,harmonik og mere.

Sang

Sangundervisning henvender sig til alle (ligesom vores andre discipliner) ligegyldigt om eleven er trænet med koncerterfaring og ønsker at dygtiggøre sig i faget, eller om eleven aldrig har øvet sig i sang, men blot ønsker at kunne synge bedre i bilen, badet eller til fødselsdagen.

I sang arbejder vi med vejrtrækning, afspænding, stemmeføring, volumen, hørelære, frasering og i at synge rent mm. Sang er et yderst sundt fag fysisk såvel som mentalt. Det kan dog for mange være grænseoverskridende at kaste sig ud i at synge foran andre. Den nervøsitet arbejder vi med, bla. ved at lære eleven sin stemme at kende for dermed at beherske stemmens muligheder, som skaber den vigtige tryghed.

TrOmmer

Vores trommeundervisning på musikskolen fokuserer på at give eleverne en solid grundlæggende forståelse af trommesættet samt udvikle deres tekniske færdigheder og musikalske forståelse.

Eleverne lærer korrekt opstilling af trommesættet, kropsholdning og grundlæggende trommeteknikker som hånd- og fodkoordination. Vi kombinerer teknikundervisningen med musikteori, rytme og musikalsk notation, så eleverne får en dybere forståelse af musikkens struktur.

Vores undervisning tilpasses den enkelte elevs ønsker og ambitioner. Vi tager imod elevernes ønsker om musikgenrer og specifikke sange, som de gerne vil lære at spille. På den måde kan vi skræddersy undervisningen og hjælpe eleven med at dygtiggøre sig inden for den foretrukne stil.

Ukulele

Ukuleleundervisningen er velegnet til begyndere i alle aldre, der ønsker at lære at spille dette sjove og populære instrument. Undervisningen fokuserer på at opbygge en solid grundlæggende teknik og forståelse for ukulelens opbygning og akkorder.

Eleven vil lære de grundlæggende akkorder og fingerpositioner samt rytme- og strummeteknikker, der er essentielle for at spille en bred vifte af sange på ukulelen. Der vil også være fokus på at udvikle gehør, så eleven kan lære at spille sange ved at lytte til dem.

Vi vægter også kreativitet og eksperimentering i undervisningen. Eleverne opfordres til at udtrykke deres egne musikalske ideer og til at vælge sange eller musikgenrer, de gerne vil dygtiggøre sig inden for. Dette skaber en personlig og engagerende undervisningsoplevelse.

E-musik

E-musikproduktionsundervisningen er designet til dem, der er interesserede i at lære kunsten at skabe musik ved hjælp af elektroniske instrumenter, software og teknologi. Undervisningen fokuserer på at give eleverne en dybdegående forståelse af musikproduktionsprocessen og de værktøjer, der anvendes inden for e-musik.

Eleverne vil lære at bruge forskellige musikproduktionssoftware (som f.eks. Ableton Live, Logic Pro eller FL Studio) til at skabe og arrangere musik. De vil blive introduceret til lyddesign, sampling, MIDI-programmering og forskellige effekter og plugins, der kan forbedre lydene og skabe unikke lydlandskaber.

Undervisningen vil også omfatte viden om musikteori, kompositionsteknikker og lydteknik. Eleverne vil lære, hvordan man opbygger et track, skaber harmonier og melodier, mixer og mater musikken for at opnå professionelle resultater.